“If you speak in a language they understand, you speak to their head. If you speak in their own language, you speak to their heart.” sa Nelson Mandela en gång.
Och det gäller fortfarande – även i en tid när engelskan blivit världens esperanto. Vill du verkligen nå din målgrupp måste du tala till dem på deras eget språk.
En professionell översättning är därför en investering i ditt varumärkes trovärdighet och långsiktiga tillväxt. AI räcker inte hela vägen alla gånger. Beroende på vad du vill åstadkomma med din kommunikation behöver du ibland mer än AI och maskinöversättning.
Språk skapar förtroende
Dina ord är ofta det första mötet med en ny kund.
Bristfälliga översättningar, AI-pladder eller texter som inte är anpassade till mottagaren skapar inte förtroende utan kan få motsatt effekt. Det bristfälliga färgar sig till ditt varumärke.
Konsekvent kommunikation bygger varumärke
Oavsett om det handlar om marknadsmaterial, produktinformation eller webbtexter är konsekvent användning av termer och uttryck, stil och tonalitet en kvalitetsmarkör. Det är därför mycket viktigt att den omsorg som man lägger på källtexten speglas även i de texter som publiceras i de olika marknaderna.
Hos Translator Scandinavia arbetar vi med översättningsminnen och termdatabaser för att säkerställa enhetligt språk i alla projekt oavsett vilken typ av text det handlar om. På så sätt bygger våra kunder ett språkligt kapital över tid som växer med varje nytt uppdrag och stärker igenkänningen i alla kanaler och språkversioner.
Kulturförståelse gör skillnad
Varje språk och kultur bär på sin egen ryggsäck och är unikt på sitt sätt. Därför kan vissa översättningsprojekt även kräva en kulturell anpassning som kallas för transkreation. Att lyckas med en säljkampanj i Tyskland kan bli svårt om du översätter direkt från svenska utan att veta vad som förväntas för de olika marknader.
Vi ser till att ditt budskap inte bara blir korrekt översatt, utan också känns relevant, trovärdigt och engagerande för målgruppen – oavsett om den finns i Sverige, Frankrike eller Japan.
För att lyckas med det ser vi till att kombinera språklig expertis, kulturell insikt och modern teknik för att våra kunder ska kunna bygga starka, konsekventa och trovärdiga varumärken – på alla marknader.