Att expandera till nya marknader kräver mer än bara en bra produkt eller tjänst – det kräver kommunikation på rätt språk.
En genomtänkt språkstrategi hjälper dig att nå din målgrupp effektivt, att spara tid och att säkra dina investeringar. Men hur gör man egentligen för att ta fram en språkstrategi? Här är våra tips för hur man skapar en bra språkstrategi – och varför du ska göra det.
- Börja med att svara på följande frågor. Vilka marknader vill du satsa på? Vilka språk talas av din målgrupp?
- Gör ett business case. Vad har du för mål på kort och lång sikt och hur tänker du komma dit? Vad har du för budget?
- Inventera innehållet som ska översättas – Behöver du översätta allt innehåll eller bara nyckelkomponenter, som produktbeskrivningar, kundsupport och marknadsföringsmaterial?
- Stäm av med dina kollegor! För att skapa en effektiv språkstrategi är det viktigt att involvera alla relevanta parter i företaget. Marknadsavdelningen, kundsupport, juridik och compliance och produktutveckling. Vilka behöver översättningar, av vad och till vilka språk?
- Vilken typ av översättningar behöver ni? Olika texter kräver olika sorters översättning:
– AI/maskinöversättning: Snabb och billig, passar för interna dokument eller texter med låg komplexitet.
– AI/maskinöversättning+validering: En kombination av AI och manuell granskning för att säkerställa grundläggande kvalitet.
– Professionell översättning: För marknadsföring, juridiska texter och annat affärskritiskt material.
– Transcreation: Anpassar texten för att bevara tonalitet och kulturella nyanser i reklam och varumärkeskommunikation. - Välj ett översättningsverktyg som passar dina behov. Det finns många olika lösningar för att hantera översättningar och logistiken bakom språkbyte för både online och tryck.
- Prata med någon som vet t.ex. din översättningsbyrå. De är experter på just lokalisering och kan hjälpa dig med beslut som du kan komma att leva länge med.
Att översätta din webbplats och ditt innehåll är ett kostnadseffektivt sätt att nå nya marknader. Genom att skapa en tydlig språkstrategi, välja rätt översättningsmetod och implementera effektiva hanteringssystem, kan du nå ut till fler kunder utan onödigt krångel. Det är dags att ta steget och bli internationell -> på rätt språk!